Projekt ustawy o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych w Sejmie

Przepisy Polskiego Ładu wprowadzone w 2022 roku przyniosły wiele zmian w sposobie rozliczania składki zdrowotnej oraz wpłynęły na decyzję o zmianie przez wielu przedsiębiorców formy opodatkowania na ryczałt. Jednak, aby go wybrać, nie można przekroczyć 2 milionów złotych przychodu w ciągu roku. Ma to się wkrótce zmienić, gdyż w Sejmie pojawił się projekt ustawy zwiększający ten próg do 3 milionów złotych.

Piotr Juszczyk,

główny doradca podatkowy w inFakt

Wysokość stawki składki zdrowotnej znacząco różni się w zależności od formy opodatkowania. W przypadku skali podatkowej składka wynosi 9 proc. dochodu, a na podatku liniowym jest to 4,9 proc. dochodu.

W przypadku ryczałtu obowiązują trzy progi: do 60 000 zł, pomiędzy 60 000 a 300 000 zł oraz powyżej 300 000 zł. Co istotne, wysokość składki zdrowotnej jest znana podatnikowi z góry, niezależnie od osiągniętego przychodu w ramach danego progu. Oznacza to, że po przekroczeniu przychodu 300 000 zł w skali roku, przedsiębiorca płaci najwyższą składkę zdrowotną, 1128,48 zł miesięcznie. Wielu podatników wybiera ryczałt, ponieważ zasady opłacania składki zdrowotnej są wtedy korzystniejsze niż na skali podatkowej i podatku liniowym. Dochód pozostaje kluczowym czynnikiem, niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Na przykład: jeśli dochód przedsiębiorcy wynosi milion złotych, to przy opodatkowaniu liniowym zapłaci 49 000 zł składki zdrowotnej w skali roku. W przypadku ryczałtu będzie to znacznie mniej, 13 541,76 zł.

Większy limit, więcej chętnych?

Warto mieć na uwadze obowiązujący na ryczałcie limit przychodowy. Podmioty osiągające przychód powyżej 2 milionów złotych nie mogą korzystać z tej formy opodatkowania. W związku z tym w Sejmie pojawił się projekt ustawy o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych, który zakłada zwiększenie tego limitu o 50 proc. z 2 milionów do 3 milionów złotych. To pozytywna zmiana, którą można ocenić z dwóch stron. Po pierwsze podatnicy, którzy wcześniej przekraczali limit, będą mogli korzystać z ryczałtu. Po drugie, wprowadzenie tego limitu budzi pytania, dlaczego w ogóle jest stosowany dla tej formy opodatkowania.

Niższy VAT na odzież dla najmłodszych

Kolejna pozytywna zmiana dotyczy podatku VAT i przynosi obniżenie jego stawek na odzież i obuwie dla dzieci z 23 proc. do 5 proc. Osobiście jestem zwolennikiem tego typu zmian i wsparcia rodzin poprzez obniżenie podatków przy jednoczesnym ograniczaniu programów socjalnych. To pozwala na wprowadzenie bardziej przystępnych cen dla wszystkich, a stawki podatku VAT, zwłaszcza na produkty dla dzieci, powinny być jak najniższe.

Aktualnie projekt ustawy o ograniczaniu biurokracji i barier prawnych jest opiniowany przez organizacje samorządowe.

Podobne wpisy

  • |

    Nowe dyrektywy UE a branża delivery

    Koniec swobody w świadczeniu usług za pośrednictwem różnego rodzaju platform –w grudniu 2026 r. mają wejść w życie nowe dyrektywy unijne, zgodnie z którymi zleceniobiorcy i tzw. gig-workerzy, którzy spełniają przesłanki „domniemanego zatrudnienia”, będą traktowani jako etatowi pracownicy.  Łukasz Witkowski, co-founder Natviol Jak bardzo surowe okażą się nowe przepisy i w jakim zakresie zmienią otaczającą nas rzeczywistość? Czy zmiany potoczą się w tempie ewolucyjnym,…

  • ||

    Panoramy prawo

    Lasy Państwowe zapowiadają rezygnację z ważnego międzynarodowego certyfikatu Certyfikat FSC jest gwarantem zrównoważonej gospodarki leśnej. Informuje potencjalnego klienta, że – kupując drewno i produkty z drewna oznaczone tym certyfikatem – nie przyczynia się do niszczenia środowiska naturalnego. Dla większości działających w Polsce firm z branży drzewnej i meblarskiej posiadanie tego certyfikatu jest wymogiem, bez którego nie mogą sprzedawać produktów na zagranicznych rynkach….

  • Nowe zasady zatrudniania cudzoziemców 

    Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczęły obowiązywać 1 czerwca 2025 r. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Arkadiusz Kacperek, lider zespołu księgowego w CashDirector Głównym celem nowej ustawy jest ochrona polskiego rynku pracy przed napływem nielegalnych pracowników. Jednocześnie przepisy upraszczają dotychczasowe postępowanie administracyjne związane z zatrudnianiem cudzoziemców. Nowe przepisy mają ułatwić firmom dostęp…

  • Dyrektywa NIS2 przyspieszy rozwój inwestycji z zakresu cyberbezpieczeństwa

    Dyrektywa NIS2 to rozporządzenie Unii Europejskiej, które ustanawia minimalne wymagania bezpieczeństwa stawiane sieciom i systemom informatycznym wdrożonym w państwach członkowskich. Oznacza to, że firmy działające na terenie UE, których dotyczą nowe przepisy, będą musiały spełnić te wymogi, aby chronić swoje sieci przed cyberatakami. W praktyce dla polskich przedsiębiorstw może to oznaczać prawdziwą rewolucję oraz konieczność znacznego zwiększenia budżetów…

  • Nowe przepisy na L4

    Najnowszy projekt ustawy o ZUS autorstwa Ministerstwa Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej zmienia niektóre przepisy dotyczące zwolnień chorobowych oraz procesu przeprowadzania kontroli. Kierunek większości zaproponowanych zmian jest właściwy. Mikołaj Zając, ekspert rynku pracy, prezes Zarządu, Conperio Zapisy regulują bowiem m.in. kwestie wykorzystywania zwolnienia lekarskiego do niewłaściwych celów, czy postępowania w przypadku niezastania chorego w domu podczas kontroli. Jednak jedna…

  • Zmiany dla przedsiębiorców – co ze sobą niosą?

    Zmiany w kodeksie pracy, które weszły w życie 7 września, nie oszczędzają przedsiębiorców. Dla małych i średnich przedsiębiorstw nowe zasady to generowanie kolejnych kosztów, zaburzenie planowanego budżetu i większe ryzyko wykorzystywania przepisów przez nielojalnych pracowników. Większa ochrona pracownika blokadą dla pracodawcy Pierwsza zmiana wprowadzona w Kodeksie Pracy dotyczy przepisów świadectwa pracy. Do tej pory obowiązek wystawienia świadectwa był po zakończonym…